Icoana , Doamna Noastra din Guadalupe

Doamna Noastra din Guadalupe este una dintre cele mai cunoscute reprezentari al Fecioarei Maria, de nasterea sa legandu-se una dintre cele 7 aparitii recunoscute oficial de catre Biserica Catolica. Considerata protectoarea Americilor si a celor nenascuti, imaginea impregnata in haina unui taran indigen din Mexic atrage milioane de credinciosi ferm convinsi de miracolul aparitiei. Oamenii de stiinta nu sunt toti la fel de convinsi, insa oricine ar fi cei care o vad, cu totii recunosc ca este o aparitie memorabila.

Doamna Noastra din Guadalupe are o istorie de mai multe secole, fiind mentionata prima data pe data de 9 decembrie 1531, cand Juan Diego are o viziune a Fecioarei Maria. Aceasta i s-a prezentat conform marturiei lui sub forma unei adolescente native, care i-a vorbit in dialectul folosit in acea zona. Dupa ce i-a confirmat cine este, taranul a rugat-o sa ii ofere o dovada palpabila pe care sa o prezinte si celorlalti. Se spune ca aparitia l-a rugat sa ia trandafirii din spatele sau si sa ii puna in haina sa, ceea ce a si facut. Ajuns in satul de unde apartinea, barbatul si-a desfacut haina, pe care se afla impregnate acum o imagine foarte bine realizata a Fecioarei, imagine careia i se inchina si astazi numerosi pelerini.

Unele variante spun ca numele imaginii vine de la o statuie reprezentand-o pe Fecioara care se afla in Guadalupe. Altii spun ca Doamna Noastra din Guadalupe si-ar fi primit denumirea de la neintelegerea termenului “Coatlaxopeuh”, pronuntat  “quatlachupe”, care ar putea insemna “cea care zdrobeste sarpele”. Metafora cu sarpele este des folosita in iconografia crestina din America de Sud si Centrala, care ar reprezenta invingerea fostei religii a incasilor, aztecilor, mayasilor, etc de catre crestinism. Se pare ca Quetzalcoatl, zeul infatisat ca un sarpe cu pene, este sursa imaginii, sacrificiile ritualice aduse acestuia fiind criticate aspru si exagerate de catre unii sustinatori ai crestinismului de atunci. Se pare ca uitasera ce tocmai facusera conchistadorii…

Imediat dupa prima infatisare, Doamna Noastra din Guadalupe a capatat o faima poate nesperata. Trimisii Bisericii Catolice au fost la randul lor anuntati, Arhiepiscopul Montafur incepand imediat o ancheta. Teama de idolatrie, mai ales ca Fecioara era reprezentata ca o femeie cu fizionomia locului, il preocupa mai mult decat originalitatea imaginii. De atunci, tot mai multi au fost convinsi ca imaginea este un miracol si ca trebuie venerata. Trecerea timpului a facut insa si ca tot mai multi sa se indoiasca de existenta unui taran umil care a avut parte de un contact direct cu divinitatea. Cu toate acestea, Papa Ioan Paul al II-lea l-a beatificat pe Juan Diego, care a devenit Sfantul Juan Diego Cuauhtlatoatzin in 2002.

Doamna Noastra din Guadalupe a inceput insa sa fie luata in consideratie si de oamenii de stiinta, nu doar de credinciosi, cerand si ei dreptul la autentificare. Ei insa nu au fost lasati sa desfasoare toate testele pe care le aveau in minte, asa ca multe intrebari raman inca fara raspuns. Intr-adevar, unii pigmenti naturali specifici perioadei au fost detectati, la fel ca si unele tuse de penson. Insa, ce ramane de neexplicat este luminozitatea neobisnuita a imaginii, precum si faptul ca nu s-a deteriorat deloc, asa cum se intampla cu orice copie, care devine stearsa in 15 ani. Mai multe miracole sunt la randul lor puse pe seama imaginii, cum ar fi o presupausa refacere miraculoasa dupa o varsare toxica de amoniu, precum si supravietuirea intacta dupa explozia unei bombe in 1921. Cel mai faimos miracol legat de Doamna Noastra din Guadalupe este efectul Purkinke, in care ochii imaginii par sa se comporte ca cei umani, reflectand figurile din jur. Mai multe fotografii pareau astfel sa arate mai multe figuri umane reflectate in ochii Fecioarei.

Miracol sau farsa facuta de un geniu, Fecioara a slujit drept punct de reper pentru multe momente importante. Astfel, miscarea de obtinere a independentei tarii Mexico a fost condusa de replici ale imaginii, in timp ce imediat dupa stabilirea constitutiei, ziua sa a fost declarata sarbatoare nationala. Doamna Americilor ramane si in continuare o figura respectata si iubita in acesta regiune, in jur de 6.1 milioane de credinciosi venind in in 2009 sa comemoreze aniversarea aparitiei Fecioarei. Astfel, biserica in care se afla Doamna Noastra din Gudalupe este considerata cea mai vizitata din lume.

In prezent popularitatea ei este la fel de mare, multi mexicani, de la oameni de rand la politicieni cautand indrumare prin intermediul ei. O miscare controversata este cea care ar dori interzicerea totala a avorturilor si care uzeaza foarte des de imaginea sacra pentru a obtine o oarecare legitimitate; ei se bazeaza pe faptul ca aparitia poarta o centura care simbolizeaza sarcina. Insa cei care se inchina acestei reprezentari nu se afla doar in Mexic si tarile invecinate, Romania fiind cea mai buna dovada. Cand o copie a Fecioarei de la Guadalupe a fost adusa in 2010 la Bucuresti pentru credinciosi, nu putini au fost cei care au venit sa se inchine.